top of page

Arbeidsmiljø: Derfor bør du ta vanskelige jobbsamtaler etter lunsj

  • Forfatterens bilde: Ketan Chauhan
    Ketan Chauhan
  • 10. sep.
  • 2 min lesing
ree

Her er grunnen – og to andre tips til konflikthåndtering.

Ledere trenger ingen utdanning eller erfaring

Ofte må jeg fortelle klienter at så lenge ledelsen holder seg innenfor lovens grenser, «er det ikke ulovlig å være verken en dårlig leder eller en lite likbar person.»Men det kan koste virksomheten dyrt. For hvor godt jobber ansatte som er usikre eller utrygge på jobb?

Derfor kan det lønne seg å tilby lederne kommunikasjonstrening. Og det kan lønne seg å velge ledere som scorer høyt på tillit og er gode på samspill.

I helsevesenet, for eksempel, skyldes tre av fire klagesaker mot leger og annet personell primært dårlig kommunikasjon. En leder skal ikke nødvendigvis prestere selv, men en leder skal skape det beste grunnlaget for at andre kan prestere.

Ta de vanskelige samtalene etter lunsj


Studier har vist at dommere gir mildere dommer tidlig på dagen og rett etter lunsj. Med andre ord: Legg de vanskelige samtalene til tidspunkt hvor blodsukkeret er mest stabilt.

Møteinnkallelser uten emnefelt


Skal du kalle inn til et møte om noe som kan være vanskelig, bør du ta en muntlig samtale først. Ikke undervurder hvor tøft det kan oppleves å få en slik e-post uten forklaring.

Det hjelper lite om du som leder synes det er åpenbart at innkallelsen vil komme. Opplevelsen kan være en helt annen for den som får meldingen.

Vi mennesker overvurderer ofte vår egen innsikt. I en undersøkelse ble deltakerne spurt om passasjerer uten flyerfaring kunne lande et fly i krise. Nesten halvparten svarte ja. Jeg tok meg selv i å tenke at jeg kanskje også kunne klart det … Og jeg kan ikke engang kjøre bil. Poenget er: vi har ikke alltid så god selvinnsikt. Dette gjelder både sjefer og ansatte.


Bonustips til slutt

Lær deg god konflikthåndtering før du trenger det. Den kunnskapen er gull verdt både for ledere og ansatte. God kommunikasjon og konflikthåndtering er nøkkelen til et arbeidsmiljø som gir trygghet, arbeidsglede og bedre resultater.

 
 
 

Kommentarer


bg.png

Få tips og verktøy rett i innboksen

Vil du ha praktiske råd, refleksjoner og verktøy for et mer meningsfylt arbeidsliv?
Meld deg på Arbeidsvetts nyhetsbrev og få inspirasjon, tips og min gratis guide om boreout rett i innboksen.

Praktiske verktøy for et arbeidsliv som gir energi, mening og balanse.

  • Instagram
  • Facebook
  • Linkedin

© 2025 by Arbeidsvett.no

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt – jeg svarer så fort jeg kan.

411 23 526

bottom of page